22 maj 2008

Vad man vill, eller ideologisk kliché?

För att tala om klichéer ska jag nu göra vad alla andra på min kant av den politiska skalan gör, nämligen gnälla lite. Gnälla på regeringen som nu sitter vid makten och förmodligen inte gör det efter nästa val.

Man blir ständigt påminnd av deras brinnande iver att sälja ut alla statliga bolag, och enligt en artikel i DN så verkar det nu vara svenska spel som står näst på tur.

Jag tänker inte gå in djupt på just fallet Svenska Spel men jag vill ställa frågan; säljer man ut bolagen för att man verkligen vill och tycker det är bra, eller gör man det för att det står i ens papper att man tycker så? Vissa utförsäljningar verkar ju helt omotiverade till och med om man tittar på liberalismens grunder. Man tycker att allt ska vara privatägt och då säljer man ut så många statliga bolag man bara kan. Men är inte liberalernas mål "den fria individen" (kliché, kliché)? Jo det står ju även så i stadgarna. Men om ett bolag som Svenska Spel säljs ut så förändras individens valfrihet inte något alls, och de enda som blir friare är de som äger bolaget och tjänar massor av pengar iställer för staten. Pengar som kunde använts för att bygga välfärd; sjukvård, sociala skyddsnät och en aktiv fritid. (något som särskilt små kommuner skulle behöva massor av). Visst man får en engångssumma i utsäljningsögonblicket men den är snart borta i höginkomstgynnande skattesänkningar, voila!

Men det är klart, när vi i grupp inte kan vara med och bestämma är ju var och en för sig själv och då bestämmer man helt själv eller hur? I liberalernas värld är en fri människa en rik människa, och har som mål att bara bli rikare. Det verkar ju som om all borgerlig politik handlar om ren ekonomi ibland. Andra saker glöms så lätt bort.

Det verkar finnas många bilder av en "fri individ". Jag vet min!

Inga kommentarer: